Žiemai artėjant dažnas vairuotojas vis dažniau susimąsto : ar bus saugu mašiną vairuoti žiemą?
Reiktų pasitikrinti mašinos techninį stovį: pakabą, variklį, uždegimo sistemą, akumuliatorių, stabdžius ir t.t. Apie 80% viso saugaus važiavimo žiemą sudaro padangos. Todėl labai svarbu teisingai pasirinkti žiemines padangas.
Su vasarinėmis padangomis žiemą važinėti ne tik nesaugu, bet ir draudžia Lietuvos respublikos įstatymai - Lietuvoje nuo lapkričio 10 d. iki balandžio 1d. visi automobiliai, privalo važinėti su žieminėmis arba visasezoninėmis padangomis (jos pažymėtos raidėmis M+S). Vasarinės padangos tampa nesaugios jau kai oro temperatūra žemesnė nei +7°C. Jos sukietėja, praranda sukibimą su kelio danga, su jomis sunku pajudėti iš vietos, dar sunkiau valdyti posūkiuose ir stabdymo laikas pailgėja mažiausiai dvigubai !
Vairuotojai norintys saugiai važinėti žiemą, prieš žiemos sezoną turi įsigyti geras žiemines padangas. Įsigyjant reikia atsižvelgti į keletą svarbių faktų: kokiais keliais teks važinėti (miesto ar kaimo), kiek kilometrų per metus pravažiuojate, kokių išmatavimų padangas rekomenduoja jūsų automobilio gamintojas, kokios jūsų vairavimo manieros, o taip pat ir padangų kaina. Rinktis tenka tarp dygliuotų padangų, nedygliuotų minkšto mišinio (su dideliu lamelių skaičiumi), nedygliuotų kieto mišinio (su vidutiniu lamelių skaičiumi) ir universalių visasezoninių padangų.
Vairuotojams norintiems maksimalaus saugumo ir pravažumo patariame įsigyti dygliuotas padangas. Jos taip pat nepamainomos užmiesčio ir rečiau valomuose keliuose, bet dažniau keliaujantiems vairuotojams reikia atkreipti dėmesį, kad vakarų Europoje, o taip pat ir kai kuriose kitose šalyse yra uždrausta važinėti su tokio tipo padangomis. Leidžiama tik Lietuvoje, Latvijoje, Estijoje, o taip pat Skandinavijos šalyse ir Rusijoje. Todėl keliaujantiems į vakarų Europą siūlome įsigyti minkšto mišinio padangas. Jos yra tylios, gerai sukimba su sniegu ir ledu. Tačiau jos prasčiau sukimba su asfalto danga. Pastarosios netinka agresyviai vairuojantiems vairuotojams. Beje, dygliuotos padangos yra triukšmingesnės ir jei su jomis važiuojant prabuksuoja ratai ant sauso asfalto dangos – gali "išlakstyti" dygliai. Užsidėjus naujas dygliuotas padangas patariama pirmus 100 km pravažiuoti ramiai, kad dygliai gerai "įsitvirtintų" padangoje.
Kieto mišinio padangas rekomenduojame įsigyti vairuotojams, važinėjantiems asfaltuotais, neapledėjusiais, neapsnigtais ir gerai valomais miesto keliais. Jos yra netriukšmingos, su jomis galima važiuoti didesniais greičiais.
Visasezoninės padangos pagal įstatymus tinka važinėti žiemą. Jas gali įsigyti vairuotojai, kurie žiemą važinėja labai mažai. Visasezoninių padangų neblogas sukibimas su asfaltu, tačiau sudėtingas važiavimas sniegu ir ledu, jos yra triukšmingesnės nei vasarinės padangos. Restauruotos padangos turi tik vieną privalumą - mažą kainą. Žiemą su jomis važiuoti yra nesaugu. Todėl pasirinkus šį variantą jūs rizikuojate sukelti avarinę situaciją.
Nuomonės ir testai
Ar patikimos dygliuotos padangos važiuojant šlapiu asfaltu?
Vyrauja nuomonė, kad važinėjant mieste žiemą reikėtų rinktis žiemines nedygliuotas minkšto mišinio padangas, nes dygliuotos padangos slidinėja važiuojant šlapiu asfaltu ir jas naudojant yra ilgesnis stabdymo kelias.
Žurnalo "Auto Reviu" darbuotojai atliko testą. Važiuojant per ledą 50 km/h greičiu ilgiausias stabdymo kelias iš visų testuotų dygliuotų padangų buvo 47,5 m. Naudojantis nedygliuotomis minkšto mišinio padangomis stabdymo kelias buvo nuo 51 iki 64,5 m. Taigi matyti, kad važiuojant ledo danga ir stabdant automobiliai su paprasčiausiomis dygliuotomis padangomis sustoja greičiau, negu su geriausiomis nedygliuotomis minkšto mišinio padangomis. Testuojant įsibėgėjimą ant ledo nuo 5 iki 30 km/h ir važiavimą ledo danga rezultatai buvo analogiški - dygliuotų padangų rezultatai buvo geresni. Taip pat ir važiuojant ne ledu, o snieguota kelio danga, tik dygliuotų ir nedygliuotų minkšto mišinio padangų testo rezultatų skirtumas nebuvo toks didelis kaip ant ledo.
Įvertinant triukšmingumą reikia pripažinti, kad daugiau triukšmo sukelia dygliuotos padangos.
Lietuvoje labai dažnai tenka važinėti šlapia asfalto danga, ypač miestuose, todėl būtina atkreipti dėmesį į padangų savybes vairavimui šlapiame kelyje. Buvo matuojamas stabdymo kelias važiuojant šlapiu asfaltu 60 km/h greičiu. Rezultatai parodė, kad daugelio nedygliuotų (minkštų, su šimtais lamelių) padangų stabdymo kelias yra ilgesnis, negu dygliuotų padangų. Tačiau nedygliuotų kieto mišinio padangų stabdymo kelias ant šlapios kelio dangos yra žymiai trumpesnis.
Bandant padangas ant sausos asfalto dangos tapo akivaizdu, kad stabiliau automobilis važiuoja su dygliuotomis padangomis, nei nedygliuotomis minkšto mišinio padangomis. Galima daryti išvadą, kad naudojantis dygliuotomis padangomis geriau važinėti žiemą ne tik užmiestyje, bet ir mieste, nes automobilio valdymas ir stabdymo savybės važinėjant asfalto danga daugelio dygliuotų padangų yra geresnis, negu nedygliuotų minkšto mišinio padangų. Pagrindinė priežastis ta, kad žieminės nedygliuotos minkšto mišinio padangos turi šimtus lamelių, kurios padidina sukibimą ant ledo, tačiau sumažina bendrą protektoriaus tvirtumą, ir tai pablogina važiavimo asfaltuota danga savybes.
Reikia žinoti
- Žiemą reikia važinėti atsargiau nei vasarą. Net ir geriausios žieminės padangos neapsaugos jūsų 100% nuo visų žiemiškų kelių situacijų.
- Ant apledėjusio kelio važiuojant 50km/h greičiu, dygliuotų padangų stabdymo kelias lyginant su geriausiomis nedygliuotomis minkšto mišinio padangomis yra 10 m trumpesnis ,o lyginant su kieto mišinio padangomis - net 20m trumpesnis !
- Ant sausos arba šlapios kelio dangos nedygliuotų kieto mišinio padangų stabdymo kelias yra trumpesnis negu minkšto mišinio nedygliuotų arba dygliuotų padangų.
- Dygliuotos padangos yra triukšmingesnės, nei nedygliuotos;
- Žieminės padangos protektoriaus rašto gylis turi būti ne mažesnis kaip 3-4 mm;
- Žieminė padanga su kelio danga liečiasi tik apie 50cm² plote; tai tolygu delno dydžiui. Todėl žiemą būtinai rinkitės kokybiškas padangas.
- Daugelis universalių padangų, ir netgi normalios vasarinės padangos turi praktiškai nieko nereiškiantį užrašą M+S. Realiai tinkamos žiemai padangos yra tos, kurios pažymėtos trikampyje apibrėžtu snaigės simboliu.
- Labai rizikinga pirkti dvi padangas žiemines, o likusias dvi palikti vasarines – automobilis tampa labai nestabilus manevruojant, gali automobilį apsukti.
- Nepatartina pirkti senų dėvėtų žieminių padangų, nors jos kartais būna ir keletą kartų pigesnės nei naujos, nes guma būna sukietėjusi, praradusi elastingumą, todėl jos yra nesaugios.