Kalendorinė žiema jau atėjo, bet kada gali spūstelėti ir šaltukas. Bet turbūt nedaugelis vairuotojų susimąstė apie savo keturratės "draugės" būklę žiemą. Vieni turbūt pamiršo, kiti apie tai pagalvojo, bet neturi tam laiko ir mano, kad vis dar suspės. Bet kas bus kai nesuspės ir automobilis vieną šaltą žiemos rytą supykęs ims ir nenorės užsivesti? Tada tai jau bus visi kalti, bet tik ne tu ... Taigi, kad taip neįvyktų, reikėtų automobilio būklę pasitikrinti jau dabar ir kuo skubiau! Žiemines padangas dauguma vairuotojų įsigijo, ledo grandikliais, sniego šepečiais, užšalusių spynelių skysčiu jau pasirūpino, žieminio langų skysčio ir neatskiesto antifrizo turi...O ar geras jūsų automobilio akumuliatorius? Ar elektrolito lygį jame pažiūrėjote? Ar elektrolito tankis tikrai yra 1,27±0.01 kg/l? Ar akumuliatorius švarus, gnybtai švarūs ir neoksiduoti? Ar jūsų automobilio generatorius duoda 13,8-14,5 V krovimo įtampą ? Jei taip nėra – atidėlioti neverta, kreipkitės į servisą pagalbos arba konsultacijos pas akumuliatorių pardavimo specialistus.
Padėkime automobiliui
Kad žiemą būtų lengviau automobilį užvesti, reikia pasikeisti žvakes, skriejiką, paskirstymo dangtelį, jei reikia ir aukštos įtampos laidus. O jei bus pakeisti kuro ir oro filtrai, užvedant automobilį akumuliatorius bus mažiau "kankinamas".
Problemos spustelėjus šalčiui
Be abejo, daugiausia problemų su akumuliatoriais kyla stipriau spustelėjus šaltukui. Tačiau šiuo atveju problema yra akumuliatorius, o netvarkinga automobilio elektrinė grandinė, blogai veikia relė - generatorius. Kuomet elektrinę automobilio dalį puolama tvarkyti tik tuomet, kai nepatenkinama pretenzija dėl akumuliatoriaus ir vartotojui rekomenduojama susitvarkyti automobilį, dažnai būna per vėlu – akumuliatorius jau būna arba nepataisomai sugadintas dėl pastovaus "nepakrovimo" arba dar galima jį pakrauti stacionariu būdu. Žiemą kartais girdime vairuotojų priekaištą – užšalęs akumuliatorius. Deja, užšąla vanduo tik iškrautame akumuliatoriuje. Pilnai įkrauto akumuliatoriaus elektrolitas gali užšalti tik prie 65 laipsnių šalčio, o to Lietuvoje dar nebuvo ir, tikėtina, niekada nebus.
Generatoriaus relės – reguliatoriaus bėdos
Mūsų klimatinėms sąlygoms relės-reguliatoriaus įtampa turi būti nuo 13.8 V iki 14.4 V. Jei įtampa mažesnė, akumuliatorius nepakraunamas iki reikiamo lygio, jei įtampa didesnė, akumuliatorius "verda" – t.y. elektrolite esantis vanduo skaidosi į degias dujas, prarandamas didelis vandens kiekis (išgaruoja), apnuoginamos plokštelės, atsiranda nuosėdos, kurios gali užtrumpinti plokšteles ir akumuliatorius sugadinamas. Ypač pavojingos per didelės įtampos visiškai neaptarnaujamiems akumuliatoriams – dėl susidariusio dujų slėgio akumuliatoriai gali sprogti. Lietuvos rinkoje pilna įvairiausių relių-reguliatorių, tik labai gaila, kad detalėmis prekiaujantys verslininkai nekreipia jokio dėmesio į šio produkto kokybę – stengiasi pasiūlyti kuo pigiau. Reikėtų rinktis tik žinomų gamintojų patikimus gaminius.
Kaip kraunamas akumuliatorius
Kaip pakrauti akumuliatorių? Schema labai paprasta – kraunama su srove, lygia 1/10 dalimi akumuliatoriaus talpos [ pvz. 55 Ah – 5,5 A srovė]. Tačiau, kraunant visiškai neaptarnaujamus akumuliatorius, rekomenduojama naudoti automatinius pakrovimo įtaisus su IU charakteristika. Pasiekus įtampai artimą reikalingai vertę, pakrovėjas automatiškai išsijungia. Jei visiškai neaptarnaujamą akumuliatorių krausime įprastu krovimo įtaisu su W charakteristika, kuris neišsijungia automatiškai, arba pastovia srove, akumuliatoriuje prasideda vandens skaidymas į dujas, smarkiai pakyla slėgis, prasideda teigiamo tinklelio erozija. Pasekmės – dėl dujų slėgio akumuliatorius gali sprogti [negalima leisti akumuliatoriui įšilti], prasideda aktyvios masės praradimas, o tai gerokai mažina akumuliatoriaus resursus.
Ir nors techniškai akumuliatorius – ne itin sudėtingas ir gana patikimas prietaisas, netinkamai su juo elgiantis, galima jį greitai sugadinti.
Akumuliatoriaus priežiūra
Norintiems prailginti akumuliatoriaus gyvavimo laiką, reikėtų tinkamai jį prižiūrėti. Akumuliatoriaus išorė turi būti švari ir sausa. Nenaudokite jokių papildomų chemikalų ar taip vadinamų "pagerintojų". Reikėtų nuolat tikrinti elektrolito lygį akumuliatoriaus sekcijose ir esant reikalui papildyti distiliuotu vandeniu. Nepalikite iškrauto akumuliatoriaus! Kaip galima greičiau ji įkraukite. Taip pat labai svarbu nepalikti nenaudojamo automobilio ilgiau kaip 10 dienų su įjungta signalizacija bei nepalikti automobilio su įjungtais nereikalingais, elektros energiją naudojančiais prietaisais.
Naudinga žinoti:
1. Užvedimo metu sunaudotam elektros energijos kiekiui atstatyti akumuliatoriuje, reikia mažiausiai 20min. važiuoti. Todėl dažnai važinėjant nedideliais atstumais akumuliatorius greitai išsikrauna.
2. Užšąla tik iškrauti akumuliatoriai. Įkrautas akumuliatorius gali užšalti tik prie -60oC.
3. Nepilnai įkrauto ir perkrauto akumuliatoriaus tarnavimo laikas sutrumpėja keletą kartų.
4. Akumuliatoriaus perkrovimas labiau pažeidžia akumuliatoriaus plokšteles, nei didelis iškrovimas. Dėl to juoduoja elektrolitas.
5. Pilnai įkrauti išsikrovusį akumuliatorių reikia mažiausiai 20 valandų.
6. Pilnai išsikrovusio akumuliatoriaus automobilyje pakrauti neįmanoma. Tam reikalingas stacionarus įkrovimas.
7. Šiltas akumuliatorius pasikrauna greičiau nei šaltas.
8. Neužkuriamo automobilio su įjungta signalizacija akumuliatorius išsikrauna vidutiniškai per 10 dienų.
9. Visi automobilio elektros prietaisai, įjungti vienu metu, sunaudoja elektros energijos 3 kartus daugiau nei automobilio generatorius gali pagaminti.
10. Pilnai įkrautas akumuliatorius prie -18'C turi tik 40% užvedimo galios.
11. Paliktas iškrautas akumuliatorius sulfatuojasi ir praranda galingumą.
12. Visiems akumuliatoriams būdinga savaiminė iškrova, tik "neaptarnaujami" išsikrauna lėčiau nei aptarnaujami.